Przejdź do treści
  biuro@metalklaster.pl       +48 85 722 24 56
UE

Hanowerski sukces. KOM był bardzo aktywny podczas targów w Niemczech

Hanowerski sukces. KOM był bardzo aktywny podczas targów w Niemczech
Zdjęcia: KOM, PFRR

Hannover Messe 2018 to największa impreza dla branży przemysłowej i kooperacyjnej na świecie. Nie zabrakło tam firm członkowskich Klastra Obróbki Metali. Kilka z nich prezentowało swoje oferty na wspólnym stoisku. Odbyła się też misja gospodarcza, organizowana razem z Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego. Przedstawiciele rodzimego biznesu odwiedzali niemieckie przedsiębiorstwa, uczestniczyli również w spotkaniach B2B. - Było warto. Spodziewamy się, że nawiązane kontakty zaowocują wkrótce poważnymi rozmowami na temat kontraktów - przyznają uczestnicy hanowerskich targów.

 

Targi Hannover Messe odbywały sie w dniach 23 - 27 kwietnia. Jest to impreza nr 1, jeśli chodzi o wydarzenia dedykowane branży przemysłowej i kooperacyjnej. Biorą w niej udział firmy pragnące się rozwijać, poszukujące nowych kontaktów i zleceń, chcące zapoznać się z nowymi technologiami. To impreza zarówno dla dojrzałych eksporterów, jak i rozpoczynających swoje działania na rynkach międzynarodowych. Warto zaznaczyć, że powierzchnia targowa w Hanowerze jest tak duża, że pomiędzy halami kursują autobusy. W tym roku liczba wystawców wyniosła pięć tysięcy. Liczba odwiedzających to przeszło 200 tysięcy osób.

 

Tradycyjnie zorganizowane zostało stoisko Klastra Obróbki Metali, na którym wystąpiły firmy: Art-Motor, Edbak, Nota, Starpol i Promostal. KOM jest więc swoistym spoiwem i inicjatorem działań ukierunkowanych na umiędzynarodowienie swoich członków.

- Jednym z naszych celów strategicznych jest internacjonalizacja. Dlatego byliśmy obecni na najważniejszych światowych targach przemysłu i współpracy kooperacyjnej, wspierając naszych członków w możliwościach pozyskiwania zamówień, dostępie do nowych technologii i rozwiązań. To też pewnego rodzaju zobowiązanie wobec naszych dotychczasowych partnerów. Naszą powinnością jest uczestnictwo w tego rodzaju wydarzeniach oraz dbanie o budowanie relacji i poszerzanie współpracy - mówi Janusz Poulakowski, dyrektor biura KOM, cytowany przez portal Staleo.pl. - Elementem rzucającym się w oczy w tegorocznej edycji Hannover Messe jest większy udział technologii Digital Factory. Industry 4.0 pokazuje, w jakim kierunku ewoluuje branża.

 

Jak tłumaczy Artur Kolejkowicz, dyrektor techniczny w spółce Promostal z Czarnej Białostockiej, założeniem udziału w targach było pozyskanie nowych kontrahentów i zleceń. Na podstawie odbytych rozmów i spotkań w czasie wystawy można przypuszczać, że ten cel w znacznej części zostanie osiągnięty, nie tylko w odniesieniu do klientów z Niemiec, ale i innych rynków, których przedstawiciele odwiedzali stoisko.

 

- Przyjechaliśmy do Hanoweru celem rozszerzenia rynków zbytu, jesteśmy już obecni na kilku europejskich. Targi miały bardzo międzynarodowy charakter, warto było to wykorzystać. Cenimy sobie sprofilowanych rozmówców, którzy trafiali na nasze stoisko. Dobra ekspozycja oferty podpowiadała im, co robimy, jakie są nasze możliwości. Oni z kolej przedstawiali konkretne zapytania. Jesteśmy także zadowoleni z formuły prezentacji na stoisku kolektywnym klastra: byliśmy bardziej widoczni, wyeksponowani, co zwracało uwagę zwiedzających i dobrze wpływało na organizację pracy na stoisku. Pomagaliśmy sobie, uzupełnialiśmy się merytorycznie. Oczywiście nie bez znaczenia była możliwość otrzymania  dofinansowania na wystąpienie na targach z projektu klastra - opowiada Monika Rutkowska z firmy Art-Motor.

Klaster Obróbki Metali podjął rozmowy o współpracy i podpisał umowę z dwoma klastrami z Republiki Tatarstanu z Federacji Rosyjskiej: z Kamskim Innowacyjnym Klastrem „INNOKAM” oraz Klastrem Budowy Maszyn. Tatarstan to jeden z najbardziej uprzemysłowionych obwodów Rosji, z wiodącymi przemysłami petrochemicznym i maszynowym. W efekcie w planach jest poszukiwanie na Wschodzie obszarów współpracy dla samego klastra, jak i jego firm członkowskich. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku złożona zostanie wizyta w Tatarstanie, aby bliżej poznać tamtejszych partnerów i specyfikę ich firm.

- W ślad za podpisaną umową podczas ubiegłorocznej edycji Hannover Messe, kontynuujemy współpracę z klastrem z Brandenburgii. Gościliśmy ich przedstawicieli na naszym stoisku, rozmawialiśmy o działaniach na przyszłość. Ustaliśmy m.in., że Izba Przemysłowo-Handlowa z Cottbus będzie organizowała przyjazd przedsiębiorców z Brandenburgii na rozmowy biznesowe z naszymi klastrowiczami w czasie czerwcowych targów ITM Subcontracting w Poznaniu, gdzie KOM będzie miał zbiorową ekspozycję firm członkowskich - cytuje Janusza Poulakowskiego Przedsiębiorcze Podlasie.

Przy okazji targów odbyła się również misja gospodarcza, zorganizowana przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego (w ramach projektu Enterprise Europe Network, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej) i Klaster Obróbki Metali. Podczas niej odbyły się spotkania kooperacyjne B2B. Dzięki zawartemu porozumieniu uczestnicy mieli zapewniony bezpłatny transport z Białegostoku do Niemiec. Otrzymali również wejściówki na zwiedzanie targów, doszło do wizyt studyjnych w niemieckich przedsiębiorstwach branży przemysłowej. Celem było nawiązanie współpracy oraz zdobycie nowych kontrahentów z Niemiec, a także pozyskanie wiedzy o wysoko rozwiniętych technologiach i procesach wykorzystywanych w niemieckich firmach.

- Wystawianie się na targach jest najlepszą metodą prezentacji własnych produktów, szczególnie na tak prestiżowych jak Hannover Messe, które kreują trendy w branży - zauważa w rozmowie z portalem Dzień Dobry Białystok (ddb24.pl) Marcin Pogorzelski z Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego. - Dla niektórych firm to wręcz obowiązek. Działają według zasady: jeżeli nie ma cię na tej imprezie, to nie istniejesz.

Marcin Pogorzelski podkreśla, że udział to jednak dość kosztowna sprawa. Dlatego przedsiębiorstwa wystawiają się wspólnie - tak jak np. Klaster Obróbki Metali - bądź też korzystają z usług takich instytucji, jak PFRR.

Możliwości uczestnictwa można wymienić kilka: jako wystawca, odwiedzający czy też uczestnik spotkań B2B.

- Pod tajemniczą nazwą B2B, czyli Business To Business, kryją się spotkania biznesowe, organizowane najczęściej w ramach międzynarodowych przedsięwzięć wystawienniczych, targów i konferencji. Nazywamy to „szybkimi randkami dla biznesu” - wyjaśnia przedstawiciel PFRR. - Jest to szybka i bezpośrednia forma poszukiwania partnerów do współpracy. Firmy wcześniej wybierają konkretne podmioty do rozmów i umawiają się z nimi na określone godziny. Jest to bardzo skuteczne.

Rozmówca regionalnego portalu informacyjnego zwraca uwagę perspektywy biznesowej trudno jest ocenić w tym momencie zasadność tego wyjazdu. Praca dopiero się zaczyna. Wszystkie kontakty, które zostały nawiązane na targach należy teraz dopracować i zacząć z nich korzystać. Jeżeli zaś chodzi o ocenę samych targów to Marcin Pogorzelski przyznaje, że robiły wrażenie, a ich organizację ocenia na bardzo wysokim poziomie.

Więcej zdjęć z Hannover Messe 2018 znajduje się na fanpage’u Klastra Obróbki Metali: facebook.com/biuroKOM

Projekt wystąpienia Klastra Obróbki Metali i firm członkowskich na targach Hannover Messe 2018 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020 poddziałanie 2.3.3 Umiędzynarodowienie Krajowych Klastrów Kluczowych współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

 

Image
UE